امروز: دوشنبه 1396/03/08

وقتی که واژه‌ها محو می‌شوند عطرها به سخن می‌آیند

وقتی که واژه‌ها محو می‌شوند عطرها به سخن می‌آیند

واژگان ما برای توصیف رایحه‌ی عطرها و بوها به شدت محدود است. برای این کار مجبوریم بیشتر از واژگانی که در توصیف شنیده‌ها و مزه‌ها، و گاهی، تجربه های بصری و لمسی بکار می بریم، وام بگیریم. در این نوشته سه واژه‌ی مهم از اصطلاحات عطرسازی را معرفی می کنیم که  شما را در سفرتان به دنیای رایحه‌ها یاری می‌کنند.

عطرسازها، درست مانند آهنگسازان، عطرها را از «ترکیب» مؤلفه‌هایی به نام «نت» می‌سازنند. انگار که هر عطری یک ملودی است که از ترکیب نت‌هایی خاص پدید می‌آید. مطابق همین زبان موسیقایی می توان از اصطلاحات دیسونانس (ترکیب نامناسب نت‌ها) و کنترپوآن (قواعد ترکیب هماهنگ چند خط ملودی بایکدیگر) نیز استفاده کرد. علاوه بر اینها، از زبان حس چشایی، اصطلاحاتی مانند تند، میوه‌ای، و گوشتی در عطرسازی بکار می روند. از زبان حس لامسه، مخملی، ابریشمی، نرم و هموار و یا تیز را به وام گرفته ایم. و از زبان حس بینایی، اصطلاحات روشن، درخشان، تیره و یا تاریک را در توصیف عطرها بکار می بریم.


Dissonance

«دیسونانس» به معنای فقدان هارمونی و هماهنگی است: تنش و تضاد ناشی از ترکیب عناصر نامناسب بایکدیگر. در عطرسازی، دیسونانس در توصیف از هم گسیختگی یک عطر بکار می رود، به این معنا که مواد خامی را با یکدیگر به نحوی ترکیب کنیم که حاصل آن تأثیری غریب و نا معمول برجا بگذارد.

Counterpoint

برای اصطلاح «کنترپوآن» هم، همین کافی است که بدانید بعضی رایحه‌ها به سبب وجود تضادها و تفاوتهای ظریف‌شان باعث به جلوه آوردن و بروز بیشتر یکدیگر می شوند. مثال خوب این موضوع رایحه ی قهوه و بهارنارنج است. این ویژگی ممکن است مربوط به ساختار شیمیایی این رایحه ها باشد و یا معجزه ی حس بویایی خود ما.


Sillage

«سیاژ» اصطلاح بسیار مهمی برای عطرسازان است. این واژه‌ی فرانسوی که در اصل به معنای موج و یا ردپا است، برای توصیف رایحه‌ای که یک عطر، به سبب ماندگاری بالا، پشت سر خویش به جا می گذارد بکار می رود. «سیاژ» عطر در خاطره‌ای که شما از خودتان برای دیگران به جا می‌گذارید اثر مهمی دارد و باید به آن توجه خاص داشته باشید. ما یک عطر را به اعتبار ماندگاریش می‌خریم. اما دوره‌ی کامل نت‌های پایه‌ی یک عطر (یعنی مدت زمانی که بروز کامل این نت‌ها، معمولا بین شش تا هشت ساعت، طول می‌کشد) آن چیزی است که سیاژ آن عطر را می‌رساند. این حال و هوای تأثیر گذار عطرها غالباً از رایحه‌های غنی و غلیظ گلی که با رایحه‌های چوبی آمیخته شده بدست می‌آید.

زمانی در سوئد داستانی درباره‌ی مادام گورلن شنیدم. ظاهراً آن قدر به سیاژ خود اهمیت می‌داده که لباسش را به جایی آویزان می‌کرده و عطرش را به آن اسپری می‌کرده است سپس سیگاری روشن می‌کرده و دودش را بر روی لباس معطر خود می دمیده است. او اعتقاد داشته است که با این کار باعث می‌شود عطرش به نحوی تثبیت شود که تأثیرش ماندگارتر از هر عطر دیگری باشد.

سیاژ، کیفیت حسی و اثر ماندگاری که شخص از خود باقی می‌گذارد، روشی مؤثر برای توجه دادن دیگران به خودتان است. در برخی مواقع، نمایش یک سیاژ قوی و ماندگار مناسب است، اما لطفا مناسبت آن موقع و محل را نیز درنظر بگیرید!


سخن آخر آنکه....

امکانات کنترپوآن؛ نشاط حاصل از یک دیسونانس ماهرانه؛ باید و نبایدهای یک سیاژ خوب؛ همگی ایده‌هایی هستند که برای انتخاب یک عطر مناسب باید در نظر داشته باشیم. باید خودمان را برای تشخیص این ظرایف آماده کنیم. چه بسا جذابیت و کشش عطری که می‌خرید آنقدر موقتی و زودگذر باشد که به سرعت محو گردد بدون آنکه اثری از خود به جا بگذارد.      

  

  

     

  

 

تاریخ درج: 1393/11/08
جستجوی محصول

جستجوی محصول بر اساس

برنـــــد:
نام عطــر:
رایحه اصلی:
رایحه فرعی:
جنسیت: